Joga w ciąży?

Dużo kobiet będąc w ciąży obawia się, że jeżeli będą ćwiczyć mogą zaszkodzić maluszkowi. Ja na początku sama myślałam, że niewskazany jest jakikolwiek wysiłek – dziś w 23 tc. wiem, że nie ma się czym przejmować, można spacerować, ćwiczyć i być aktywną na tyle na ile mamy siłę. Najważniejsze jest to jak my się czujemy i czy nie ma żadnych przeciwwskazań do aktywności fizycznej.

Joga w ciąży jest idealna z uwagi na jej szerokie działanie i specyficzną metodykę, która nadaje się doskonale do zastosowania w naszych zabieganych czasach. Co najważniejsze joga jest bardzo spokojną aktywnością fizyczną, nie robimy nic pospiesznie i ponad swe siły. Trzeba pamiętać i przestrzegać jedynie kilku zasad:

  • nie wykonuje się w tym stanie ćwiczeń wzmacniających brzuch, ćwiczeń z rotacją kręgosłupa, czy też ćwiczeń w leżeniu na brzuchu
  • nie  wprowadza się ćwiczeń odwróconych
  • trzeba poinformować lekarza, że chcę się ćwiczyć a on na pewno również doradzi co nam wolno a czego nie

Oczywiście lepiej chodzić na zajęcia jogi i być pod kontrolą trenera, jednak wiem jak to jest być w ciąży i jak się wtedy nie chce nigdzie ruszyć. Bez problemu można również ćwiczyć w domu.

Co potrzebne jest do ćwiczenia w domu? 

Ciuszki mogą być jakiekolwiek ale najważniejsza jest mata, nie kocyk na którym będziemy się ślizgały ale porządna mata, na której będziemy czuły się stabilnie. W sklepach znajdziemy różne maty do ćwiczeńmogą być one wykonane z pcv, kauczuku czy elastomerowej pianki termoplastycznej( tpe). 

Na co zwrócić uwagę podczas zakupu maty? 

  1. Na to z jakiego materiału wykonane są maty– maty z TPE i maty kauczukowe z założenia są produktami, które są przyjazne dla środowiska. Jeśli wybieramy matę z PCV, to warto zwrócić uwagę na dane dotyczące certyfikatów, jakie mata posiada.
  2. Długość maty – powinna mieć więcej centymetrów niż nasz wzrost, bo dzięki temu ciało leży wygodnie na macie
  3. Grubość maty- dostępne są cienkie maty o grubości 2,5-3 mm, te o średniej grubości – 4,5 mm, oraz jeszcze grubsze – 5 i 6 mm. Cieńsze maty są lżejsze i jest to ich duża zaleta. Z kolei grubsze maty stanowią lepsze podparcie dla rąk i nóg, co podnosi komfort podczas ćwiczeń. Maty grubsze lepiej izolują też od zimnej podłogi. Będąc w ciąży zakupiłam bym grubszą matę dla lepszego komfortu.
  4. Mata powinna być antypoślizgowa – maty kauczukowe mają zazwyczaj informację o tym iż są antypoślizgowe inne mają podane tylko współczynniki antypoślizgowe.

Pamiętajmy, że nie zawsze musimy rezygnować z ćwiczeń a co więcej aktywność fizyczna bardzo dobrze działa na nasz organizm – gdy nie ma przeciwwskazań.

One thought on “Joga w ciąży?”

  • Ja co prawda w ciąży nie jestem, ale jogę lubię. Pięknie uelastycznia ciało, więc przed porodem na pewno się ten fakt przyda. Co do mat, to widziałam ostatnio fajne w Biedronce. Tzn. wydaje mi się, że fajne, bo zwykle wychodzi to podczas użytkowania 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>